Elbrus 2008

17 lipca 2008 roku w składzie Anna Juszczyszyn, Tomasz Łoś, Adam Łozowski i Wioletta Gutfrańska z KW Olsztyn stanęli na szczycie najwyższej góry Kaukazu (Elbrus 5642 m n.p.m. – zachodni wierzchołek). Cały wyjazd trwał przeszło 2 tygodnie. Wylecieliśmy z Wilna przez Moskwę do Mineralnych Wód, gdzie oczywiście jeden z uczestników wyprawy płacił łapówkę dla miejscowych władz. W miejscowości Elbrus na polu namiotowym dwa dni czekaliśmy na uzyskanie zezwolenia na działanie w strefie przygranicznej tzw. owiru.  Aklimatyzacje rozpoczęliśmy  wejściem na Andyrczi (3984 m) przez piękną dolinę Adył-su, dojeżdżając do bazy wojskowej „Dżantugan”.

Wejście na szczyt Elbrusa rozpoczeliśmy z miejscowości Terskoł, gdzie udaliśmy się do Garabaszy tzw. beczek na wysokości 3800 m. Tam rozbiliśmy swoje namioty i nadal się aklimatyzowaliśmy. W nocy z 16 na 17 lipca rozpoczęliśmy atak na szczyt, po 7,5 h całą czwórką stanęliśmy na szczycie. Resztę czasu poświęciliśmy na poznawanie kultury ludu Kabardyjsko-Bałkarskiego  i  zwiedzanie okolicy.

Sama góra technicznie łatwa, to wygasły wulkan o niedużym stopniu nachylenia, jednak niespodziewane, częste zmiany pogody i duży wpływ wysokości niejednego śmiałka zawrócił z drogi, czego wszyscy byliśmy świadkami.

Wioletta Gutfrańska

Od lewej Ania, Wioletta i Tomek (fot. Adam Łozowski)

Adam (fot. Wioletta Gutfrańska)

Elbrus z okolic wierzchołka Andyrczi (fot. Wioletta Gutfrańska)

Na wierzchołku (fot. arch. Wioletta Gutfrańska)